Porady o oprawianiu obrazów

 

  Jak powinniśmy oprawić obraz?

1. Włściwie wybrana rama pozwala skupić uwagę odbiorcy na pracy, a także znacznie poprawia wygląd obrazu i wewnętrza. Profesjonalna oprawa nadaje pracy oryginalny charakter, tworzy jednolitą całość z obrazem i uzupełnia kompozycję.

2. Duży  wybór wzorów ram pozwala swobodnie wybrać najbardziej odpowiedni kolor, kształt profilu pasujący do naszego obrazu.

3. Obraz jest najważniejszy,  więc ramka nie może dominować nad obrazem. Styl ramy powinien być dostosowany do stylu malarstwa i okresu powstania obrazu. Klasyczne portrety, pejzaże, bardzo dobrze prezentują się w ramach „z głębią”. Należy jednak unikać ram o zbyt podobnym, czy identycznym kolorze co oprawiany obraz. Rama powinna uwydatniać przesłanie obrazu, intencję artysty. Jeżeli w obrazie występują delikatne, pastelowe barwy, to powinniśmy wybierać jasne kolory ramek, aby nie robić kontrastu. 

4. Do starych map i zdęć, grafik dość często wybieramy czeczotki, ramy fornirowane.

5. Nowoczesne obrazy olejne, abstrakcyjne, wydruki dobrze prezentują się w minimalistycznych- „Pływających Rramkach” floater frames. Są to ramy dające delkatną, subtelną oprawę, najczęściej są wybierane w jasnej tonacji (srebro szczotkowane, satyna). Pływająca ramka ma zazwyczaj siedmio milimetrowy dystans, co stwarza wrażenie, że obraz nie jest wciśnięty do ramy tylko pływa, unosi się w tej ramce. Jeżeli profil pływjącej ramki jest głęboki, to oprawiony obraz tworzy wrażenie trówymiarowej głębi. https://oprawanorland.pl/najnowsze-wzory-ram/

6. Dość często, obrazy namalowane na płótnie lub wydruki nie są naciągnięte na krosno. Prawidłowe naciągnięcie płótna na krosno wymaga doświadczenia aby oraz był rónomiernie napęty. Istotne jet również aby krosno było fazowane, klinowane, co umożliwia łatwe podciągnięcie płótna.     

7. Obazy olejne o tematyce klasycznej (architektura, portret, pejzaż) dobrze prezentują się w tradycyjnych, złoconych, antycznych głębokich ramach. Na życzenie klienta wykonujemy ramy ręcznie robione (Zimmler, Bidemaier).     

JAK OPRAWIĆ PRACE NA PAPIERZE (grafiki, akwarele, pastele, rysunki)?

1. Prace na papierze najlepiej wyglądają w passe-partout, które tworzy dodatkowy margines idealnie eksponujący, powiększający prace. Powinniśmy „przymierzyć” i wybrać kolor passe-patout, który najlepiej pasuje do kompozycji oprawianej pracy. Dobrym pomysłem jest zastosowanie passe-partout w neutralnym kolorze, np w ecru, delikatny beż, uzyskamy wtedy łagodne przejście między obrazem a ramą. Taka oprawa tworzy dodatkową głębie i pozwala „złamać” zbyt intensywne kolory.

2. Konserwatorzy Norland zalecają aby do oprawy prac na papierze stosować bezkwasowe passe-partout. Użycie kwasowego passe-partout sprawia, że z czasem papier zostaje zakwaszony, żółknie, następuje blaknkięcie pigmentów. Może to spowodować uszkodzenie, pękanie, rozpad pożółkłego papieru. W ofercie posiadamy 150 kolorów bezkwasowego passe-partou. https://oprawanorland.pl/passe-partout/

3. Ponadto, passe-partout tworzy zalecany dystans pomiędzy szybą a pracą, co zabezpiecza obiekt przed kondensacją pary, a więc chroni przed sfalowaniem. Passe-partout zapobiega przywieraniu pracy do szyby. Dystans jest szczególnie zalecany w stosunku do pasteli, aby praca nie odcisnęła się na szybie.

4. Prace na papierze pownny być oprawione za szybą co chroni je przed kurzem i wilgocią. Ze względów budżetowych wybierane są szyby zwykłe, które dają jednak widoczne refleksy i odblaski. Szyby muzealne do 1% minimalizują refleksy i odblaski. Szyba muzealna ma idealną przezroczystość. Posiadają specjalne filtry, które do 90% blokują szkodliwe działnie promieni UV, co doskonale chroni prace przed odbarwieniem i blaknięciem. Szyby muzealne są droższe, lecz ze względu na ochronę pracy i  idealną ekspozycje są warte tej ceny. https://oprawanorland.pl/szyba-zwykla-antyrefleksyjna-clarity/

5. Do oprawy prac na papierze możemy również zastosować pleksi, które jest znacznie lżejsze od szkła i nie jest tłukące. Pleksi jest najczęściej zalecane do dużych formatów. Do oprawy plakatów i zdjęć są wybierane ramki aluminiowe.

Jeżeli macie Państwo dodatkowe pytania to prosimy o kontakt do naszego konsultanta: tel. 601 2018 81.

Galeria Norland

Centrum Handlowe Saska Kępa

Warszawa, ul. Zwycięzców 28, lok.14

22 617 34 61
601 20 18 81
513 033 381

email: norland@ant.pl

11:00 – 18:00

11:00 – 14:00