Porady

Oto kilka porad jak dobrać właściwą oprawę 

Podstawowe zasady oprawy obrazów:

Nie spiesz się, poświęć trochę czasu aby starannie przeanalizować i wybrać właściwą oprawę pasującą do obrazu i stylistyki Twojego wnętrza. Dobrze dobrana ramka tworzyć powinna jednolitą całość zamykającą obraz zgodnie z intencją twórcy. Przy wyborze istotna jest również indywidualna wrażliwość odbiorcy. Właściwie dobrana oprawa  zapewni wysoką wartość estetyczną i ekspozycyjną obrazu. Nawet najlepszy obraz możemy „zepsuć” poprzez źle wybraną ramę i przeciętną pracę możemy poprawić poprzez dobrze dobraną oprawę.

  1. STYL ramy  powinien być dostosowany do stylu malarstwa i okresu powstania obrazu. Wystarczy odwiedzić muzea, aby zrozumieć, że zdobione, złocone ramy pasują do obrazów o tematyce klasycznej. Portrety i pejzaże bardzo zyskują w ramie z głębią. Obrazy abstrakcyjne najlepiej prezentują się w prostych, płaskich, gładkich ramach. Obecnie do nowoczesnych prac bardzo często artyści wybierają amerykański profil tak zwany „elka” , z dystansem pomiędzy ramą a obrazem. Uzyskujemy wtedy subtelną oprawę, która delikatnie zamyka kompozycję dając wrażenie lekkości. Do starych zdjęć, map, grafik można wybrać „czeczoty”.
  2. KOLOR ramy powinien być zgodny z kolorystyką obrazu, powinien nawiązywać do niedominujących kolorów obrazu i stanowić zbilansowany, subtelny kontrast z oprawianą pracą. Jeżeli w obrazie występują delikatne, pastelowe barwy, to powinniśmy również wybierać jasne kolory ramek. Istotne jest aby odbiorca skupiał swoją uwagę na obrazie, a nie na ramie, która jest tylko zamknięciem kompozycji artysty. Jeżeli w obrazie przeważają  ciepłe kolory (czerwony, pomarańczowy, brązowy) to powinniśmy ‚przymierzać” wzory ramek w ciepłych kolorach ( złoty spatynowany, orzech, mahoń). Do zimnych odcieni kompozycji obrazu (niebieski, zielony, lawenda) dobrze będą pasowały satynowe lub srebrne „szczotkowane” ramki.
    Jeżeli w kompozycji  obrazu występuje duża ilość barw i odcieni, to powinniśmy odpowiednio dobranym kolorem ramki „złagodzić” całość. Dobrym pomysłem jest zastosowanie  passe-partout w neutralnym kolorze, uzyskamy wtedy przejście miedzy obrazem, a ramą. Taka oprawa daje  dodatkową głębie i pozwala „złamać” zbyt intensywne kolory. Uzyskamy większą zgodność pomiędzy kolorami występującymi w obrazie, a ramą zewnętrzną. Istotne jest również to, aby kolor ramy nie „zlewały się” z kolorem ściany na której będzie eksponowany obraz.
  3. Szerokość profilu ramy powinna być dostosowana, proporcjonalna do wielkości obrazu. Do większych obrazów o tematyce tradycyjnej lepiej pasują szersze profile „z głębią”.
    Grafiki, akwarele, pastele oprawiamy w cieńsze, proste ramy z kartonowym passe-partout.

Zasady oprawy prac „na papierze” 

  1. Ze względu na wymogi zachowania prac w dobrym stanie, oprawa prac „na papierze” powinna być „odwracalna”, tzn. powinna zapewnić możliwość odklejenia, nie powodując uszkodzenia obiektu.
  2. Należy używać bezkwasowe materiały, aby uniknąć zakwaszenia powodującego odbarwianie i uszkodzenie pracy.
  3. Prace na papierze powinny być oprawione za szybą, co chroni je przed wilgocią, kurzem. Aby uchronić prace przed szkodliwym promieniami UV należy zastosować szkło muzealne, które posiada filtry chroniące przed odbarwieniem i dające dużą przeźroczystość.

Dlaczego warto wybrać szybę muzealną? 

Jest to najlepsze rozwiązanie dla oprawy grafik, dzieł sztuki na papierze – ważnych, bezcennych pamiątek. Blokuje do 99% szkodliwych promieni UV, zapewnia nieskazitelną przeźroczystość „czysty widok”, bez odbić i odblasków. Zapewnia doskonałe odwzorowanie oryginalnych kolorów, a oprawione obiekty pozostają bez zmian na dłużej. Wymagany jest dystans pomiędzy szybą, a pracą, W tym celu stosujemy passe-partout ,do którego mocujemy pracę.

Galeria Norland

Centrum Handlowe Saska Kępa

Warszawa, ul. Zwycięzców 28, lok.14

22 617 34 61
601 20 18 81
513 033 381

email: norland@ant.pl

11:00 – 18:00

11:00 – 14:00